Ne tik žiūrėti, bet ir matyti

MAK Praktiškai

Mūsų pojūčiai padeda mums suvokti save bei aplinkinį pasaulį ir orientuotis jame. Regėjimas yra vienas iš svarbių ir gana anksti žmogaus gyvenime atsirandantis pojūčių. Šis pojūtis padeda orientuotis išoriniame vaizdų pasaulyje. 

Maži vaikai į pasaulį žiūri atviromis, nuostabos pilnomis akimis. Augdami, kaip rašo V. Oaklander savo knygoje “Langas į vaiko pasaulį”, “… mes dažnai išduodame savo akis – pradedame save ir pasaulį matyti kitų žmonių akimis.”

Pirmoji iš man labai patinkančių V. Satir įvardintų penkių laisvių būtent ir skamba taip: MATYTI ir girdėti TAI, KAS YRA, o ne tai, kas turėtų būti, buvo ar bus. Tad man regis, yra labai svarbu matyti tai, ką aš matau, pasikliauti pirmiausiai savo pačios regėjimo pojūčiu. Kurį aš, žinoma, visada galiu pasitikrinti su kito žmogaus regėjimo pojūčiu, jei noriu objektyviau matyti realybę. Bet atspirties taškas, pradžių pradžia yra mano pačios regėjimo pojūtis.

Mūsų išorinis pasaulis yra pilnas vaizdų ir kuo toliau, tuo jų daugiau. Kuo daugiau prieš mūsų akis šmėžuojančių išorinių vaizdų, tuo labiau prarandame gebėjimą ne tik žiūrėti, bet ir matyti. Frederick Franck knygoje “The Zen of Seeing” rašo: “Mes daug žiūrime: per akinius, teleskopus, televizorius … Mūsų žiūrėjimas kasdien vis tobulėja, tačiau mes MATOME vis mažiau ir mažiau. Dar niekada nebuvo taip svarbu kalbėti apie MATYMĄ. …”

“Kad susigrąžintume savo pačių akis, reikia suvokti ir stiprinti save, mokėti jaustis pačiam savimi, pažinti save ir pasitikėti savimi. O gebėjimas matyti aplinką ir žmones yra būtinas norint užmegzti teigiamą kontaktą su visuomene. Aiškiai matydami mes praplečiame savo horizontus.” toliau rašo savo knygoje V. Oaklander.

Tad kaip galime lavinti savo ne tik ŽIŪRĖJIMO, bet ir MATYMO įgūdžius? Tai, ką siūlo F. Franck ir V. Oaklander savo knygose, mano supratimu, gali būti puikiai pritaikyta ir dirbant su metaforinėmis asociatyvinėmis kortelėmis.

  • ŽIŪRĖJIMO MEDITACIJA. Pirmiausiai ramiai, apie 1-3 minutes, pasėdėkite žiūrėdami į savo kortelę, pabandykite pajusti būseną, panašią į meditaciją, leiskite sau pabūti su vaizdu. Pabandykite žiūrėti į savo kortelėje esantį vaizdą tarsi jį matytumėte pirmą kartą. Akys gali pradėti matyti daugiau, nei galima buvo tikėtis. Kai leidžiame akims pamatyti viską, matymas susilieja su kitais kūno jutimais. Ir tuo pačiu “pristabdome” savo protą, kuris yra linkęs greitai daryti apibendrinimus ir išvadas.  Jei ieškome naujų sprendimų, tokios mūsų proto “pastangos” gali niekais paversti visas mūsų pastangas.
  • ATMERKTOS IR UŽMERKTOS AKYS. Žiūrėdami į savo kortelę, kuriam laikui užmerkite akis. Atsimerkę vėl pažiūrėkite į savo kortelę. Galbūt kažką kitaip pamatysite?
  • SKIRTINGOS PERSPEKTYVOS. Pabandykite į savo kortelę pažiūrėti iš pradžių iš arti, paskui – iš toliau. Taip pat galite apversti aukštyn kojomis. Skirtingos žiūrėjimo perspektyvos gali leisti pamatyti daugiau nei žiūrint, pavyzdžiui, tik iš arti kortelę.
  • ŽIŪRĖKITE PER KITUS PAVIRŠIUS. Pabandykite į savo korteles žiūrėti į per kitus paviršius, pvz. stiklą, plastiką, celofaną. Beje, INUK kortelių rinkinyje galime rasti įdomias korteles – formas, kurias uždėję ant kitų kortelių, galite tyrinėti tam tikrą kortelės – vaizdo vietą.

Visą šią info, kurią savo nuožiūra pritaikiau darbui su metaforinėmis asociatyvinėmis kortelėmis,  radau nuostabioje Violet Oaklander knygoje “Langas į vaiko pasaulį”. Nors V. Oaklander savo knygoje rašo apie vaikus, šie žiūrėjimo ir matymo patarimai gali būti puikiai tinkami ir suaugusiems žmonėms.

Beje, jei norite lavinti savo žiūrėjimo ir matymo įgūdžius, nuoširdžiai Jums rekomenduoju Karen Vanhercke vedamus Menu grįstus pokalbius (Art-based Dialogue). Šių užsiėmimų metu žiūrime, tyrinėjame meno kūrinius, kurių pagrindu vėliau gimsta pokalbiai tarp užsiėmime dalyvaujančių žmonių. Daugiau apie Karen ir jos vedamus užsiėmimus galite sužinoti http://easel.world/index.php/events/

Tad žiūrėkime į gyvenimą plačiai atmerktomis akimis ir matykime, tai kas vyksta aplink mus ir mūsų pačių viduje.

Foto viršuje kairėje – metaforinės asociatyvinės INUK kortelės. Dailininkė Bai Yilin, idėjos autorius Moritzas Egetmeyeris. OH kortelių leidėjo internetinė svetainė https://oh-cards.com. Daugiau apie šias korteles galite sužinoti apsilankę https://metaforineskorteles.lt/produktas/oh-inuk-metaforines-asociatyvines-korteles/.
Foto viršuje dešinėje – Menu grįstas pokalbis (Art-based Dialogue), vedamas Karen Vanhercke.

Eglė Lisauskaitė