Tinka naudoti:
- specialistams (psichologams, psichiatrams, socialiniams darbuotojams, pedagogams, ikimokyklinių įstaigų darbuotojams ar kt.);
- namuose su šeima, draugais.
„Vidiniame pasaulyje, kaip ir gamtoje, vyksta nuolatinė kaita: čia užslenka sunkūs debesys, prapliumpa lietus, kartais su perkūnijomis ir žaibais, čia vėl viskas nurimsta, nutyla, išlenda saulė. Iki kito debesies, kitos gamtinės iškrovos. Kartais labai norisi išlaikyti esamą „gerą orą“, o kartais nekantraujame, kad jis kuo greičiau pasikeistų…
Būna, kad ištinka sausi, deginantys, varginantys laikotarpiai – tarsi dykumos. Arba viduje nelyg besiveržiantis ugnikalnis sukyla jausmai. Kartais einame aiškiais, tiesiais keliais, o būna, kad braunamės tarsi per džiungles ar kopiame sunkiai įveikiamais kalnų takais.“ (rinkinio autorė psichologė-psichoterapeutė A. Pundzevičienė)
Metaforinės asociatyvinės kortelės yra plačiai naudojamos konsultaciniame bei psichoterapiniame darbe – tiek dirbant individualiai, tiek su grupėmis. Verta darsyk priminti, kad tai nėra diagnostinė priemonė (nors gali būti panaudojama ir tokiam tikslui, greta kitų įvertinimo metodikų). Visų pirma, tai pagalbinė bendravimo priemonė, padedanti užmegzti ryšį, padėti žmogui išreikšti save.
Kalbėti apie kortelėje vaizduojamus dalykus yra gana saugu (lengviau nei apie save tiesiogiai), drauge atveriama perkeltinė, metaforinė erdvė, į kurią projektuojamas vidinis pasaulis (išgyvenimai, jausmai, aktualūs poreikiai ir kt.). Pasakotojas yra tarsi kūrėjas: kurdamas istoriją, fantazuodamas ar samprotaudamas žmogus pasakoja apie patį save. Nesvarbu, ar kalbama apie įsivaizduojamus, ar apie realius įvykius, vis tiek istorijas žmogus kurs savitu būdu, remdamasis sava patirtimi, išgyvenimais, rūpesčiais.
Klausančiajam (psichologui, psichoterapeutui, konsultantui ar kt.) svarbu gebėti nevertinti, neinterpretuoti, bet būti smalsiam, klausti, tyrinėti. Jei pasakotojas jausis saugiai, jei bus pakviestas pasitelkti vaizduotę, fantaziją, galbūt netgi žaismingai pažvelgti į savo gyvenimą, tai leis jam smalsiai ir sąžiningai pažvelgti į save patį.
Taigi, kaip ir naudojant bet kurią kitą pagalbinę priemonę, taip ir dirbant su metaforinėmis asociatyvinėmis kortelėmis, svarbiausia yra geras psichoterapeuto (konsultanto) ir kliento (pasakotojo) ryšys, santykis, dialogas. Tai pamatas, be kurio tolesnis darbas nėra įmanomas.
Siūlome keletą būdų, kaip galima panaudoti šias mėtaforines korteles. Kortelės su įvairiais vaizdiniais gali padėti atsiverti pasakotojui, kuriam sunkoka kalbėti apie savo būseną: jis gali pasirinkti ką nors iš pateiktų variantų – tarsi gauti užuominą. Jeigu reikiamos kortelės nerandama, gera proga pakalbėti apie tai, ko gi trūksta, kaip galėtų atrodyti jam reikiamas vaizdinys.
METAFORINĖS ASOCIATYVINĖS KORTELĖS PRAKTIŠKAI
- Tegu klientas išrenka tas korteles, kurios atitinka dabartinę jo būseną, savijautą. Tegu papasakoja daugiau, o jūs klausimais galite dar praplėsti patyrimą;
- Pasiūlykite išrinkti metaforinę asociatyvinę kortelę, atitinkančią pastarosios savaitės (dienos, valandos) savijautą;
- Gali išrinkti tris korteles, kurios vaizduotų praeitį, dabartį ir ateitį. Pakalbėkite apie tai: kodėl būtent tokias korteles išsirinko, kas labiausiai atspindi išgyvenimus;
- Pasiūlykite išrinkti labiausiai nenorimas, gąsdinančias būsenas atitinkančias 1-3 korteles. Kodėl tai baugina? Ką tuo metu sunkiausia išbūti? Kokiose gyvenimo situacijose klientas patiria
šiuos išgyvenimus? - Galbūt yra metaforinių kortelių, kuriose vaizduojama būsena atrodo nepažįstama, bet patraukli, norima? Arba galima išrinkti tokias, kokių daugiau gyvenime norėtųsi. Čia gali užsimegzti pokalbis apie tai, ko gyvenime trūksta, apie esamus poreikius ar kliento siekiamybes, norus.
- Pasiūlykite „pasimatuoti“ tam tikrą būseną: koks esu, kai būnu tarsi viesulas?.. Dykuma?.. Įsipainiojęs voratinklyje?..
- Galima parinkti kortelių atitikmenis savo svarbiems, artimiems žmonėms. Kokios būsenos jiems dažniausiai būdingos, pastebimos? Kaip jaučiamasi būnant greta?
- Jei atliekant užduotį reikiamos kortelės nerandama, visuomet galima pasiūlyti nupiešti arba bent papasakoti turimą vaizdinį.
Daugiau pratimų su metaforinėmis asociatyvinėmis kortelėmis: https://metaforineskorteles.lt/pratimas-peizazas/