OH

88 kortelės – paveikslėliai ir 88 kortelės – žodžiai (lietuvių kalba).
Dailininkas Ely Raman.
Gali būti naudojama individualiai ir grupėse, asmeniniais ir terapiniais tikslais.
Instrukcija anglų arba rusų kalba.

43

Šis metaforinių asociatyvinių OH kortelių rinkinys, pirmą kartą išleistas 1981 metais Kanadoje – “pirmagimis” gausioje OH metaforinių asociatyvinių kortelių šeimoje. Šių kortelių idėjos autorius, dailininkas ir pirmasis leidėjas buvo Kanadoje gyvenęs dailininkas, meno dėstytojas Ely Raman. Metaforinės asociatyvinės OH kortelės buvo pagrindine Ely Raman ir jo gyvenimo draugės Joan Lawrence gyvenimo ašimi. Kurdamas šias OH korteles Ely Raman siekė sumažinti atstumą tarp žmonių ir meno kūrinių, esančių meno galerijose. Todėl visų metaforinių asociatyvinių OH kortelių formatas yra patogaus, telpančio į kišenę dydžio.

OH rinkinyje yra dviejų rūšių kortelės: 88 akvarele tapytos kortelės, kuriose atsispindi įvairios mūsų kasdienio gyvenimo situacijos ir 88 kortelės su žodžiais (šiandien išleistomis 28 skirtingomis kalbomis, tame tarpe – ir lietuvių kalba), kurios gali papildyti tai, ką mes matome kortelėse – paveikslėliuose žodžiais. Jei sudėtume visas korteles – paveikslėlius ant kortelių – žodžių, galėtume gauti 7 744 įvairius abiejų kortelių rūšių derinius.

Žodžio ir vaizdo dėka metaforinės asociatyvinės OH kortelės leidžia prisiliesti prie žmogaus kaip prie visumos. Begalės naujų vaizdinių ir žodinių kortelių derinių skatina vaizduotę, lavina kūrybiškumą. Metaforinės asociatyvinės OH kortelės yra unikalus, į žaidimą panašus įrankis, kurį galima naudoti pačiose įvairiausiose situacijose: namuose ir šeimoje, draugų rate ar darbe. Šių kortelių pagalba galite kurti pasakojimus ar fantastines istorijas, skatinti kūrybiškumą ir vaizduotę, lavinti bendravimo bei saviraiškos gebėjimus, gilinti ir plėsti savęs pažinimą.

Metaforinės asociatyvinės kortelės OH lavina mūsų gebėjimus klausytis ir reaguoti į tai, ką sako mūsų pašnekovas, iš tikrųjų girdėti sakomus žodžius nevertinant ar nesivaržant tarpusavyje. Šių kortelių pagalba sukuriama saugi ir jauki aplinka atvirai reikšti savo mintis ir jausmus, idėjas bei dalintis tuo su kitais.

Nors iš pirmo žvilgsnio metaforinės asociatyvinės  OH kortelės yra tarsi panašios į įprastą žaidimą, tačiau iš tikrųjų tai yra stebuklinga skrynia, kupina minčių, atradimų, pojūčių ir naujų idėjų. Kortelės yra daugiaprasmės ir jų neįmanoma skirtyti į kategorijas ar su kuo nors lyginti.

Šios kortelės yra tarsi nauja kalba, kylanti iš pažįstamų vaizdų ir žodžių sąveikos ir nuolat kurianti naujas reikšmes. Kaip ir bet kokia nauja patirtis, OH kortelės lavina mūsų kūrybiškumą, skatina atrasti naujas sąsajas ir išvadas, peržiūrėti ankstesnius įsitikinimus. Ir kuo daugiau mes “kalbame” OH kortelių”kalba”, tuo lengviau yra mums kalbėti šia kalba, tuo turtingesni savo viduje tampame. 

Tačiau metaforinės asociatyvinės OH kortelės nėra vien tik rimta mokymo(si) priemonė. Šios kortelės tuo pačiu metu gali būti ir žaismingos, juokingos ir poetiškos. Šių kortelių reikšmė yra būtent tokia, kokią mes patys joms suteikiame. OH kortelės nebuvo sukurtos tam, kad mes varžytumės tarpusavyje, lenktyniautume kuris esame stiprus ar silpnas, protingas ar kvailas. Šių kortelių sukūrimo tikslas buvo kitas – skatinti mūsų suvokimą ir vaizduotę bei leisti lengviau dalintis savo įžvalgomis.

Tai, ką mes įžvelgiame, tai, kaip mes interpretuojame OH korteles, gali nuolat kisti. Kaip kinta ir pats gyvenimas. OH korteles – tarsi nesibaigianti knyga, kurią kiekvieną kartą skaitydami, papildome naujais lapais. Šios korteles – tarsi lieptas į mūsų savasties gelmes.

Metaforinės asociatyvinės OH kortelės, kurių iš viso yra 176, gali būti puikiu pagrindu begalei darbo ir žaidimų formų. Prie 7 744 galimų žodžių ir vaizdų derinių dar pridėkime ir mūsų interpretacijas, kurios taip pat kinta plaukiant gyvenimo upe.

Metaforinės asociatyvinės OH kortelės egzistuoja jau daugelį metų ir tūkstančiai žmonių jas naudoja įvairiais būdais skirtingose situacijose. OH kortelės mums akivaizdžiai parodo, kaip skirtingai mes visi galime suvokti pasaulį ir save, bei kuria sąlygas pagarbiems ir atviriems nuomonių mainams tarpusavyje.

KELETAS PRAKTINIŲ KOMENTARŲ APIE OH KORTELES

Metaforinės asociatyvinės OH kortelės yra daugialypis įrankis, kuriuo gali naudotis įvairių profesijų, ypatingai susijusių su kitais žmonėmis, atstovai: psichoteraputai, konsultantai, personalo specialistai, mokytojai ir pan.

Kortelės – paveikslėliai ir kortelės – žodžiai gali būti naudojamos kartu ar atskirai, užverstos arba atverstos. OH kortelių naudojimo(si) pagrindas – tiek asmeninių interpretacijų ir asociacijų raiška, tiek kitų žmonių įdėmus klausymasis, stengiantis atsiriboti nuo savo asmeninių interpretacijų.

Kai ant kortelės – žodžio viršaus dedame kortelę – paveikslėlį, iš jų tarpusavio derinio gali gimti tam tikra tema, kurią vėliau galime plėtoti įvairiomis kryptimis. Mes galime kortelėse atpažinti save ir pabandyti pasidalinti savo įžvalgomis su kitais žmonėmis. Nei vienas kitas žmogus mums negali pasakyti, ką mes turime matyti savo kortelėje, kadangi nėra nei “teisingų”, nei “klaidingų” interpretacijų. Korteles mus veda: piešiniai stimuliuoja mūsų intuityviąją ir emocionaliąją dešiniąją smegenų pusrutulio pusę, o žodžiai – racionaliąją ir analitinę kairiąją smegenų pusrutulio pusę. Sekdami šiais kortelių ženklais, mes anksčiau ar vėliau pasiekiame savo vidines tiesas. Procesas yra panašus – ar mes tai darome vieni, ar drauge su kitais žmonėmis. 

METAFORINĖS ASOCIATYVINĖS KORTELĖS PRAKTIŠKAI

OH ISTORIJOS

OH istorijos – paprasčiausias būdas susipažinti su kortelėmis. Iš pradžių naudokite tik korteles – paveikslėlius. Gerai tarpusavyje išmaišius korteles, pirmasis dalyvis ima kortelę ir atverstą deda ant stalo ir pradeda pasakojimą, ištardamas pirmą sakinį. Pavyzdžiui, jei tai yra kortelė, kurioje yra pavaizduotas kastuvas, atremtas į namo sieną, dalyvis gali ištarti tokį sakinį: “Pasiimu kastuvą ir einu į sodą purenti gėlyno žemę.” 

Pirmasis dalyvis ištaria tik vieną sakinį ir nei vieno daugiau! Antrasis dalyvis ima antrą kortelę ir atverstą deda šalia pirmosios kortelės. Kartu su kortele prideda ir antrą sakinį, kuris turi derėti su tuo, ką mato antrasis dalyvis savo kortelėje ir su tuo, ką pasakė pirmasis dalyvis. Pavyzdžiui, jei antrojo dalyvio kortelėje yra pavaizduotas nešuliais apkrautas asilas, šis gali pridėti sakinį “Paversti du maišus mėšlo kompostu.” Tuos pačius veiksmus atlieka trečiais ir visi kiti dalyviai, kol nebelieka nei vienos kortelės – paveikslėlio. Visų dalyvių ištarti sakiniai susipina į vieną – keistą ir dažnai labai juokingą – istoriją. Suvokimas ir vaizduotė persipina tarpusavyje ištrindami ribas tarp žmonių, žmonės tampa artimesni ir labiau pažįstami, o įvairių žmonių skirtingos vaizduotės gali sukurti daug smagumo.

Keletas rekomendacijų:
 – pasiėmę ir atsivertę savo kortelę (ar korteles), per daug negalvokite, ištarkite pirmą į galvą atėjusią frazę ar mintį;
 – OH istoriją galite kurti ir naudodami korteles – žodžius;
 – jei naudojate kartu korteles – paveikslėlius ir korteles – žodžius, ką nors pasakykite, panaudodami tą žodį, apibūdindami jo sukeltą jausmą ar pavartodami visišiškai priešingą to žodžio reikšmę – antonimą;
 – pasakodami apie savo korteles, stenkitės būti asmeniški – pasakokite naudodami įvardžius “aš”, “mano”, “man” ir pan. Pasakokite esamuoju laiku;
 – prieš pradėdami pasakojimą, galite tarpusavyje susitarti dėl pasakojimo temos ar pavadinimo.

MEILĖ YRA …

Pasiimkite kortelę su žodžiu “MEILĖ”, padėkite ją atverstą, o ant jos padėkite taip pat atverstą kortelę – paveikslėlį. Pradėkite ištardami frazę “Meilė yra …” ir pridėkite tai, ką matote ant kortelės su žodžiu “MEILĖ” uždėtoje kortelėje – paveikslėlyje.
Tą patį galite padaryti su bet kuria kita kortele – žodžiu.
Šis būdas yra gana paprastas ir tuo pačiu – daugialypis, galintis sukelti daug skirtingų asociacijų, kurios vėliau gali virsti pokalbių temomis ar įvairiais raiškos (muzikos, piešimo, vaidinimo ir pan.) būdais.

MOZAIKA

Padėkite kortelę – paveikslėlį ant balto popieriaus lapo. Jei ši kortelė būtų tik maža didelio piešinio detalė ar dalis, kaip atrodytų visas piešinys? Kaip piešinys pratęstų kortelėje esantį vaizdą? Kas vyktų už piešinio ribų?
Maži vaikai mėgsta šį pratimą, kadangi jis nereikalauja daug žodžių. Užuot pasakoję apie savo korteles žodžiais, jie gali “pasakoti” apie jas savo piešiniais.

POSŪKIS

Šis pratimas atliekamas dviem žingsniais. Iš pradžių surūšiuokite korteles – paveikslėlius į dvi krūveles: teigiama ir neigiama. Darykite tai labai greitai, per daug negalvodami ir neanalizuodami. Tada paimkite korteles iš neigiamų kortelių krūvelės ir, imdami vieną po kitos, skenkites įžvelgti juose teigiamus dalykus. Arba papasakoję kokius neigiamus išgyvenimus Jums sukelia kortelės, vėliau stenkitės pakeisti savo interpretaciją teigiama linkme.